Vår viktiga kamp!

Rädda Geografens testamente!

 

Vi kämpar för att rädda Geografens testamente! Detta har vi gjort hittills:

 

  • Vi har varit med i fem tidningar – Mitt i Huddinge, Södra sidan, Vårt Huddinge, Nyhetstidningen och Metro.
  • Vi har varit med på Lilla aktuellt två gånger.
  • Vi har hittills 62 skolor över hela Sverige med oss i kampen.
  • Vi har bakat kakor och sålt samt pantat burkar. För pengarna har vi tryckt flygblad som vi har delat ut, satt upp och skickat iväg.
  • Vi har ett twitter-konto och ett instagramkonto.
  • Vi har över 1000 vänner på vår facebook-sida.
  • Vi har startat en namninsamling på nätet med hittills nästan 500 namn.
  • Vi finns på Edboskolans hemsida, och på Huddinge kommuns ”insidan”.
  • Blondin-Bella, en av Sveriges största bloggare med över en miljon läsare i veckan, har skrivit om oss på sin blogg.
  • Vi har skrivit brev till alla partiledare och till flera kända bloggare.
  • Vi har haft insändare publicerade i Expressen, Aftonbladet och Södra sidan.

 

Vi har tränat på:

  • Att urskilja budskap, avsändare och syfte i olika medier med ett källkritiskt förhållningssätt.
  • De mänskliga rättigheterna, deras innebörd och betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen.
  • Vad demokrati är och hur demokratiska beslut fattas. Det lokala beslutsfattandet, till exempel i elevråd och föreningar. Hur individer och grupper kan påverka beslut.
  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
  • Att argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser.
  • Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola.
  • Skillnader i språkanvändning beroende på vem man skriver till och med vilket           syfte, till exempel skillnaden mellan att skriva ett personligt sms och att skriv en faktatext.
  • Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker,genom intervjuer och via sökmotorer på Internet.
  • Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt  förhållningssätt.

Detta jobbar vi med just nu: 

  • Skicka flygblad till skolor ute i Sverige så att vi får fler namn till vår namninsamling. (Vi måste ordna adresser till skolorna).
  • Skicka flygblad till fler bloggare.
  • Ringa KP, Stockholms fria tidning, Aftonbladet, Expressen och DN.
  • Rita affischer att sätta upp.
  • Fixa sponsring. Kanske kan någon göra reklam för oss i tunnelbanan eller i någon tidning? Kanske kan någon hjälpa på annat sätt?
  • Kontakta radio.
  • Kontakta Gomorron Sverige (Nyhetsmorgon)
  • Försöka värva fler vänner till vår facebooksida.
  • Gå runt i klasserna på skolan och berätta om kampen. Kanske kan vi få fler namnunderskrifter?
  • Dela ut flygblad.
  • Maila olika tidningar med information om kampen.
  • Få med oss någon känd youtuber i kampen.

Ps Nu skriver man om oss på URpedagogernas blogg också:

http://bloggar.ur.se/urpedagogerna/det-kom-ett-brev-till-blondinbella/

Ds

 

 

 

 

 

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s