Debattartikel

Tillsammans har vi skrivit en debattartikel i klassen. Vi har pratat om vad en debattartikel är, vilket språk som brukar användas och vilka som oftast syns i debattartiklar.  Vi har skrivit gemensamt, vägt formuleringar, rättat, skrivit om och rättat igen. Resultatet blev så otroligt bra. Nu har vi skickat denna till en mängd tidningar och hoppas innerligt att någon låter dessa kloka barns röster höras! Här är den:

”Vi är bara 12 år. Redan nu kommer många av er att sluta läsa. Det finns en tendens i samhället att se ner på oss barn, att inte ta oss på allvar. Det är som att det vi tycker och tänker inte riktigt räknas! Varför tar vuxna oss barn inte på allvar? Men snälla fortsätt att läsa. Om ni inte lyssnar på oss så lyssnar ni inte på framtiden. Det vi ska skriva är viktigt.

Vi kämpar för att rädda Geografens testamente, ett nedläggningshotat geografiprogram som vi älskar. Det är ett väldigt lärorikt program som jättemånga skolor tittar på och uppskattar. Det gör oss inspirerade i skolarbetet. Man vill jobba mer och lära sig mer om världen. Skådespelarna är väldigt roliga i sina roller. Vi har haft kontakt med dem och de tycker om vår kamp. De har till och med ett manus för en tredje säsong men UR säger att de inte har budget för att göra programmet. Vi tycker att UR ska sluta prioritera program som bara de yngre tycker om. Vi tycker att cheferna på UR ska höra med oss lite äldre barn också, vad vi tycker om programmen som de gör. De gör programmen till oss barn så våra åsikter borde ju räknas mer. Som det är nu gör de programmen till oss barn och inte för oss barn. UR underskattar oss barn när de inte lyssnar på oss. De lägger ju ner en serie som många älskar. Dessutom får ju UR högre tittarsiffror om de gör program som folk faktiskt tittar på.

När vi tittar på serien får vi en verklig bild av hur världen ser ut. Man lär sig utan att ens veta om att man lär sig. Det tycker vi är bra. Man lär sig på ett roligare sätt när man får titta på en spännande serie. Serien handlar om två personer som åker runt i Sverige och norden och letar efter flera olika skatter och på deras resväg genom länderna och städerna lär vi oss om geografi. Den tredje säsongen skulle handla om Europa vilket är väldigt bra när man ska lära sig om Europa i skolan.

Vi går i skolan väldigt många dagar per år. Detta är vår arbetsplats. Vi vill inte bara sitta och titta i en bok hela dagarna. Vi vill ha roliga skoldagar, så snälla ge oss vårt program tillbaka. När man har roligt i skolan så lär man sig bättre. Spänningen i filmen gör att man blir intresserad av geografi. Det är egentligen väldigt konstigt att det är så många vuxna som bestämmer så mycket över skolan när det är vi barn som hela tiden är i skolan. Det är ju vår vardag det handlar om. Underskatta inte oss. Vi kan så mycket mer än ni tror. Vi vet vad som är bra för oss. Vi vet att vi lär oss massor av Geografens testamente.

Våra föräldrar betalar skatt och för de pengarna gör UR program. Därför borde vi få vara med och bestämma. Vi kämpar för demokrati även för barn. Sverige består av väldigt många barn, väldigt många tysta barn. Men vi har också röster. Snälla UR, hör oss, se oss!

Vi tänker inte acceptera att vi tolvåringar inte ska kunna göra skillnad. UR – lyssna på oss barn! Ni andra – snälla stöd oss i kampen (www.facebook.com/geografens.testamente)! Kunskap är makt!”

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s