Vi har fått svar från kultur- och demokratiministern

Vi skickade för längesedan ett flygblad till Sveriges kultur- och demokratiminster Alice Bah Kuhnke. Idag fick vi ett fint svar:

Hej klass 5A och 5B!

Tack så mycket för ert fina flygblad och för att ni tänkte på mig i er kamp för att få till en ny säsong av ”Geografens testamente”. Jag blir imponerad av ert engagemang och samarbete. Ni skriver att ni har tagit kontakt med massor av tidningar och UR:s chefer, att ni har varit med i Lilla Aktuellt och till och med sålt kakor för att ha råd att tryck flygblad.

Jag som minister med ansvar för mediefrågor får inte lägga mig i vad våra tv-kanaler sänder. Och det är faktiskt en bra sak. Politiker ska inte försöka påverka våra medier, utan medierna ska vara självständiga och fria. Det är jätteviktigt för att vi ska ha en levande demokrati.

Även om jag inte kan göra något i det här fallet vill jag uppmana er att fortsätta ert påverkansarbete. Och tänk vad mycket man kan göra när man jobbar tillsammans mot samma mål! Ifall ni inte skulle få till en ny säsong av ”Geografens testamente” ska ni ändå vara stolta och komma ihåg hur mycket ni lyckades med på vägen.

Lycka till!

Hälsningar Alice Bah Kuhnke

Oerhört roligt att vi fick detta fina gensvar tycker jag! Heja demokratin!

 

Kommentera

