Vad gör vi i skolan egentligen?

Det här säger läroplanen om vad vi gör i svenska och so just nu:

Samhällskunskap:

  • Ekonomiska villkor för barn i Sverige och i olika delar av världen. Några orsaker till, och konsekvenser av, välstånd och fattigdom.

Geografi:

  • Ojämlika levnadsvillkor i världen, till exempel olika tillgång till utbildning, hälsovård och naturresurser samt några bakomliggande orsaker till detta. Enskilda människors och organisationers arbete för att förbättra människors levnadsvillkor.
  • Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och fossila bränslen.fördelning och kretslopp.
  • Var på jorden olika resurser finns och vad de används till. Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp.
  • Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.

Svenska:

  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
  • Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter, interaktiva spel och tv-program. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
  • Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och via sökmotorer på internet.
  • Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
  • Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.

Religion

  • Några etiska begrepp, till exempel rätt och orätt, jämlikhet och solidaritet.
  • Frågor om vad ett bra liv kan vara och vad det kan innebära att göra gott.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s