”Det känns som att vi har räddat planeten!”

6B samarbetar ju med forskare på Chalmers och i samband med detta utvärderar vi regelbundet vårt värdeskapande arbete genom korta reflektioner. Så här kan det se ut:

Jag tycker att det känns bra att vi har nått över 15000 kronor för vi har bevisat att barn kan påverka i samhället vi lever i. Man behöver inte acceptera allt och inte göra något utan man kan göra förändringar istället (även om man är barn). Det känns kul eftersom att vi har lagt ner ganska mycket tid på både tidningen och godiset och det har gett resultat. Mitt tips för att vi ska nå 20000 är att vi kan kontakta ännu fler sponsorer och sälja för det var ju ett effektivt sätt att samla pengar på. Kanske åka till ett annat köpcentrum eller ett annat gymnasium?”

”Det känns jättebra att vi har nått 15000 kronor för att vi har jobbat hårt för att få ihop pengarna. Vi har ringt sponsorer och gjort en egen tidning. Det är kul eftersom vi kan påverka att samla in pengar på ett annorlunda sätt, fast vi är minderåriga. Mina tips för att få ihop 20000 kr är att vi kan ringa mer sponsorer. Vi skulle även kunna gå runt, kanske på kvällen om man vill och sälja godis, tex på en fredag eller så. Vi skulle också kunna kontakta tidningar så dom kan skriva om oss och då kanske någon som läser tidningen vill ge pengar. Vi kanske även kan skicka ett mail till skolan så kan klasser maila ut att vi har en insamling och kanske vill dom köpa eller läsa vår blogg.”

”Jag tycker att det är jättekul! Jag var lite tveksam om vi skulle klara det, men nu är vi ju över vårt första mål. Det känns jättebra om man tänker på hur många människor vi har räddat. För att komma upp till 20000 tycker jag att vi ska fortsätta att göra som vi gör. Fortsätt att ringa, fortsätt att sälja och fortsätt att bli sponsrade.”

”Det är riktigt bra att ha kommit över 15000 kr och det är riktigt roligt att samla in pengar till Röda korset.”

”Det känns otroligt bra att en klass har nått 15000 kronor! Jag vill att vi kan gå runt och knacka på grannar och fråga dom om dom vill köpa något av oss (då måste vi ha med något, tex en tidning) och så säljer vi dom kanske.”

”Det känns jättebra att ha samlat in så mycket pengar, att hela klassen kämpar tillsammans för ett bra syfte och att vi har kommit upp i den summan relativt fort.”

”Det känns jättebra. Det känns som att vi har räddat planeten. Och vi ska bara fortsätta göra samma sak.” 

Det är jättekul att nå över 15000 kronor. Stolt.”

”Det känns jättebra att gå i den här klassen. Jag blir inspirerad och peppad av alla andra och jag får göra saker som är bra för andra. Jag lär mig mycket när vi jobbar så entreprenöriellt.”

Kommentera

