10 saker som jag kommer att sakna med 6BÄST!

1. Diskussionerna. Jag tänker på när vi läste böcker som A6171 eller Flykten från läger 14. Alla era tankar och funderingar. Magisk stämning i klassrummet!

2. Luncherna i matsalen. Alla pratade alltid i munnen på varandra och alla hade hela tiden så mycket att prata om. Och det fanns alltid plats reservad för mig!
3. Alla våra projekt. Vi gjorde så mycket och vi gjorde det så bra. Ofta jobbade vi under tidspress men alla jobbade tillsammans och alla bidrog på sitt sätt. Jag tänker förstås på kampen för Geografens testamente, vår insamling till Syrien och barnsoldaterna men också när vi ordnade skoldisco eller när vi skrev ”Demokratidningen” för Södra sidan.

4. Känslan i kroppen när det knackade på min dörr och någon av er sa ”Maria, jag har en idé!”. Och jag fick möjligheten att svara: ”Vi testar! Vad har vi att förlora?”.

5. Alla våra utflykter. Ibland har det blivit lite konstigt (ni minns vår berömda skogsuflykt i Ågesta) men vi har haft en förmåga att se det komiska i saker och fått skratta mycket.

6. När lektionen är slut och halva klassen har kommit till mig för att diskutera saker, reflektera eller berätta om en idé. Jag älskar’t!

7. Ert sätt att bemöta vuxenvärlden! Jag har tjuvlyssnat så många gånger på er när ni har ringt samtal, blivit intervjuade eller intervjuat någon annan. Ni är så grymma! Jag får rysningar varje gång!

8. Styrkan i klassen. Ibland stötte vi på motgångar med klasskompisar som inte mådde bra eller projekt som gick snett. Men varje gång hade ni inställningen att detta ska vi fixa, vad kan vi göra så att det blir bättre? Det har lärt mig så mycket och imponerat på mig många gånger.

9. Förståelsen för varandra. I 6BÄST var det alltid högt till tak. Vi var en krokig, brokig klass med många personligheter och det var vår styrka. Vi accepterade och respekterade varandras olikheter och att vi har olika behov. Det är kanske det jag är mest stolt över av allt.

10. Er humor! Ni gjorde verkligen ett pricksystem för att få mig att sluta svära. Och sedan ringde ni verkligen min pappa när jag hade fått tio prickar!! Helt underbart!

image

6BÄST FÖR ALLTID I MITT HJÄRTA!

Kommentera

